Zanim pojawiły się kreatywne koszulki z własnym nadrukiem

koszulka na prezent

Historia t-shirta, czyli koszulki, rozpoczyna się mniej więcej na przełomie XIX i XX wieku. Wtedy to biały t-shirt stanowił jeden ze standardowych elementów ubioru amerykańskich marynarzy i był taktowany trochę jako… bielizna. Taka bawełniana koszulka z czasem stała się też popularna w klubach sportowych i na wyższych uczeniach, jako element wyróżniający młodych ludzi i trochę ich bunt. Bo skoro większość ją trochę ukrywa, To kto inny chce ją pokazać. W artykule opisujemy historię t-shirta i jego drogę do czegoś czym można się… wyrazić.

T-shirt – ubranie, które zmieniło wszystko

Kariera „białej koszulki” potoczyła się szybko, a po raz pierwszy pojawiła się w filmie „Czarnoksiężnik z Krainy Oz” (1939). W t-shirty ubrano dzieci, jako przykład odpowiedniego stroju na wakacje i do uprawiania sportów.

Wraz z  II Wojną Światową rozpoczęła się moda na białe, tanie koszulki. Produkowano je na potrzeby nie tylko amerykańskiej armii, ale i dla zwykłych ludzi. W 1942  roku zdjęcie bohaterskiego żołnierza w tymże stroju zagościło na pierwszej stronie magazynu Life. Nazwa modelu koszulki to T.Type Shift stworzonego dla US Navy i jej kształt w kształcie litery T, zapoczątkowały współczesną nazwę… Tak powstał t-shirt.

Kapral Alexander Le Gerda na okładce magazynu LIFE w 1942 źródło: https://portraitofwar.com/2015/09/03/birth-of-the-american-graphic-t-shirt-the-las-vegas-gunnery-school-official-wwii-shirt/

Inne źródło (słownik Merriam-Webster) uznaje, że słowo „t-shirt” wymyślił amerykański pisarz, autor „Wielkiego Gatsby’ego”, czyli Francis Scott Fitzgerald. Napisał on o koszulce („T-shirt”) w swojej książce „Po tej stronie raju” – omawiany T-shirt otrzymała tam jedna z postaci. Czytelnicy mieli wyobrazić sobie kształt koszulki bohatera jako literę T.

Jeszcze mocniejszy wydźwięk miały filmy ze znakomitymi aktorami w latach 50. Marlon Brando,  James Dean, Paul Newman czy Steve McQueen byli za życia gwiazdami nie tylko kina, ale i ikonami popkultury (tymi są zresztą do dziś). Powyżsi idole pokazywali się na zdjęciach i w filmach ubrani w t-shirty, więc te zaczęły funkcjonować w świadomości społecznej jako codzienny, samodzielny  element stroju. „Tramwaj zwanym pożądaniem”  z Brando czy „Buntownik bez powodu” z Deanem, wprawiły wyobraźnię ludzi i koszulkowy biznes w ruch.

Podobnie jak trampki i jeansy,  t-shirt stał się „must have” młodego człowieka. Zaczęło się od bohaterskiego zdjęcia żołnierza, ale możemy też zauważyć jak wielki wpływ na ludzi mieli już idole popkultury i fotografia nawet w zamierzchłych dla nas latach 50.

Kto wymyślił koszulkę z nadrukiem?

Wraz z boomem na t-shirty zaczęły powstawać firmy produkujące białe bawełniane koszulki. Wtedy również narodził się t-shirt jako produkt reklamowy i w taką rolę często odgrywa do dnia dzisiejszego. W latach 50, firma Tropix Togs z Miami, przewidując przyszłe profity,  zarezerwowała sobie prawa do nadruku wizerunków postaci z Disneya na koszulkach.

Nieco później powstały pierwsze koszulki fanów z nadrukiem ulubionych zespołów i politycznymi hasłami związanymi z aktualnymi wydarzeniami czy problemami społecznymi. Tak zresztą jest do dzisiaj. Koszulka stała się sposobem na wyrażenie siebie.

W 1948 roku koszulki zagościły w polityce. Na t-shirtach widniały slogany zachęcające wyborców do głosowania Thomasa Dewey’a, ówczesnego kandydata na prezydenta USA.

T-shirty z nadrukiem stały się komercyjnym hitem i jednocześnie dzięki nim dokonał się przełom w modzie. Najmodniejsze współcześnie t-shirty mają napisy, wzory, demonstracyjne loga, sprane hasła, elementy ze świata sportu i niosące  różnorodne przekazy grafiki czy też nadruki własnych projektów z osobistymi  zdjęciami. Naturalnie te propozycje mogą się znaleźć nie tylko na koszulkach, ale na poduszkach, poszewkach, kubkach i różnego rodzaju tekstyliach. Wróćmy jednak to koszulek, które stały się powierzchnią do wyrażania siebie – taka mniej bolesna wersja tatuażu.

 T-shirt to nie tylko młodość

T-shirt potrafi wzbudzać kontrowersje, wywoływać uśmiech i zachwycać, wywoływać emocje i zainteresowanie. Białe i kolorowe koszulki z nadrukiem na stałe weszły do popkultury, a pójście do telewizji w t-shircie, a nie garniturze nie jest niemile widziane. Za modą na t-shirty idą artyści, politycy, księża, biznesmeni, uczniowie, studenci bez względu wiek i status społeczny. Jedni tę modę napędzają, inni po nią sięgają – dzięki technologii każdy może juz mieć na koszulce „coś swojego”. T-shirt może być nośnikiem konkretnej myśli lub po prostu częścią spójnego, estetycznego wizerunku – zwłaszcza koszulka noszona pod garniturem kojarzy się dość nowocześnie (tu odsyłam do starego serialu „Policjanci z Miami”).

 

Każdy z nas chciały stworzyć indywidualną koszulkę z nadrukiem, która przeszłaby do historii mody, a w skromniejszym wydaniu wzbudziłaby zainteresowanie wśród najbliższych. Takiej nie powinno zabraknąć w Twojej szafie. Modele dopasowane lub w wersji oversize łączą wysoką jakość z oryginalnym, bo własnoręcznie zaprojektowanym wzorem. Cenione za wygodę i uniwersalne zastosowanie stanowią doskonałą bazę do tworzenia efektownych stylizacji z charakterem. A jako prezent z różnych okazji sprawiają też przyjemność obdarowanemu.  Radość czuje też sam twórca oryginalnej  koszulki.

Droga do własnej koszulki z nadrukiem

Baw się modą i postaw na indywidualny styl. Słowo „baw się” to klucz, bo do treści na koszulkach trzeba podchodzić z dystansem. Z pomocą CEWE łatwo stworzysz unikalną koszulkę, która najlepiej podkreśli Twoją osobowość, poczucie humoru i podejście do świata. Pomyśl też o tym jako o prezencie dla bliskiej osoby.

Koszulka ze zdjęciem

Koszulki z dobrej gatunkowo bawełny. Miękka, miła w dotyku, z profesjonalnie wykonanym nadrukiem będzie nie tylko atrakcyjnie wizualnie, ale i sposobem na przekazanie emocji. Choćby koszulka dla rodzica z napisem „najlepszy tata”, koszulka z Twoim zdjęciem dla narzeczonej (do spania). Na koszulkach do dziś gości też właśnie James Dean czy Marlon Brando jako archetypy męskości i nienaruszalne ikony popkultury. Taki aktor czy inny idol na koszulce może być dobrym prezentem dla jego fana. T-shirt to ubiór, który zmienił nasze spojrzenie na  świat, może Ty dzięki kreatywności przekażesz coś światu?

Prowadzący ten blog. Specjalista ds. Content Marketingu w CEWE i Fotojoker. Redaktor naczelny magazynu „Foto CEWE inspiracje”. Prywatnie fan książek, dobrego filmu oraz sportu.

Udostępnij na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *