Salony
Newsletter
Status zamówienia
Skontaktuj się z nami
+48 77 406 31 80

Czarno białe sylwetki przechodniów na miejskim skrzyżowaniu, ostre światło z tła tworzy długie cienie na jezdni.

JAK ROBIĆ ZDJĘCIA

Fotografia uliczna – jak robić autentyczne zdjęcia?

Redakcja CEWE

W fotografii, podobnie jak w innych dziedzinach sztuki, zawsze można wyodrębnić różne nurty i gatunki – to świetna sprawa, bowiem jako osoba fotografująca, zawsze możesz znaleźć to, co cię inspiruje i gdzie, jako fotograf, chcesz się sprawdzać. Ostatnie lata przynoszą bardzo duże zainteresowanie fotografią uliczną. Widać to przede wszystkim w social mediach – zarówno w Polsce jak i za granicą powstaje wiele grup o tematyce street photo. Wystarczy wpisać słowo „street photography”, aby ujrzeć miliony różnorakich kadrów, stworzonych w miejskim krajobrazie. Na czym więc polega magia fotografii ulicznej? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy zajrzeć do historii…

Krótka historia fotografii ulicznej i jej zasady

W czasach współczesnych istnieje wiele niepisanych zasad mówiących o tym czym jest, a czym nie jest street photo – co na wielu forach tematycznych budzi po dzisiejszy dzień żywą dyskusję. Historia uczy, że czasem pewne nurty powstają zupełnie spontanicznie, być może przez przypadek? Potrzeba ekspresji autora z pewnością odgrywa tu rolę decydującą. Dopiero z upływem czasu widać pewne zależności (schematy) oraz główną ideę samego nurtu. Poza wewnętrzną potrzebą ekspresji fotografa kluczową rolę odgrywa fakt samego aparatu fotograficznego jako narzędzia.

Wraz z upływem lat aparat fotograficzny jako wynalazek przechodzi długą drogę ewolucji. Zapewne teraz wyobrażasz sobie stary aparat jako wielkie pudło z olbrzymim harmonijkowym obiektywem postawione na wielkim, ciężkim drewnianym statywie. Fotograf wchodzi wtedy pod „pelerynkę”, aby ustawić odpowiednią ostrość w jednej ręce trzymając wężyk od spustu migawki, a w drugiej prymitywną lampę błyskową z tzw. proszkiem błyskowym (magnezją podpalaną przez fotografa w momencie robienia zdjęcia).

Powyższy obraz to nic innego jak wizerunek fotografa z XIX wieku, który w dzisiejszych czasach mógłby zwracać uwagę potencjalnych przechodniów jako miejska atrakcja. Wraz z rozwojem fotografii następowała też miniaturyzacja samego sprzętu fotograficznego, wynikająca ze zmian materiału światłoczułego na znaną nam dzisiaj kliszę fotograficzną. Odtąd aparat fotograficzny przypominał formę małego pudełka, które można było zabrać ze sobą praktycznie wszędzie. Producenci aparatów eksperymentowali z różnymi koncepcjami. Prawdziwym przełomem było stworzenie aparatów dalmierzowych z niewymienną optyką. Aparaty te wyglądem mocno przypominają współczesne aparaty kompaktowe. Fotograf zyskiwał wtedy nie tylko większą mobilność, ale przede wszystkim możliwości twórcze (krótsze czasy naświetlania). Otaczający świat przynosił inspiracje, niczym puste płótno dla malarza. Nic w tym dziwnego, że za ojca fotografii ulicznej uchodzi absolwent malarstwa, francuski wybitny fotograf Henri Cartier-Bresson. Współzałożyciel legendarnej agencji fotograficznej „Magnum”. Jego przedmiotem zainteresowania była miejska codzienność. Nikomu nieznani zwykli ludzie, którzy na moment stawali się bohaterami niesamowitego zatrzymania czasu (np. słynna fotografia „Mężczyzna skaczący przez kałużę”). W swojej filozofii podkreślał istotną rolę „decydującego momentu” – tak jakby tylko w jednej bardzo ulotnej chwili fotograf mógł uchwycić esencję danego momentu, który występuje w harmonii pomiędzy treścią a formą danego wydarzenia.

Kluczowe cechy street photography

„Decydujący moment” w fotografii ulicznej jest istotą całego gatunku. Oto w pozornie banalnej rzeczywistości, rutynowej codzienności fotograf, jakby z całego chaosu, wydobywa ten jeden „bezcenny moment”. Jako narracji, twórca korzysta z odpowiedniego kadrowania, skupiając się albo na momencie, albo na danym obiekcie. Dla podkreślenia głębi tajemniczości może wykorzystywać tonacje monochromatyczne lub aby podkreślić np. podobieństwa dostrzega grę kolorów czy symetrię kształtów.

Zdjęcia tworzone w ten sposób odznacza pewien rodzaj autentyczności. Nie ma mowy tutaj o pozowanych kadrach. Fotograf niczym uważny obserwator, za sprawą swojej fotograficznej intuicji, zwraca uwagę na to, co z jego perspektywy wydaje się być ważne, począwszy od detali, po wydarzenia i bohaterów, którzy niczym na teatralnej scenie potrafią być elementami miejskiej spontaniczności życia. Dlatego też fotografia uliczna ma w sobie odrobinę z fotoreportażu i fotografii dokumentalnej. Lecz jest zarazem ich przeciwieństwem, np. w fotoreportażu opowiada się za pomocą obrazu pełną historię z jej rozwinięciem i zakończeniem. W przypadku street photo skupia się raczej na spontanicznej sytuacji i nie opowiada pełnej historii. Co więcej, pozostawia się czasem dowolność interpretacji. Ponadto, fotograf często lubi bawić się formą, szukając porównań albo zabawnych splotów akcji, kiedy indziej fotografując w oryginalnej perspektywie (np. kadrując zmęczonych pasażerów tramwaju zza szyby).

Niespieszny czas zatrzymany między odjazdami.

Podsumowując, fotografia uliczna nie ma w sobie sztywnych ram, jeśli chodzi o technikę czy formę kadrowania. Jednakże niepisaną zasadą jest używanie obiektywów, których ogniskowa nie przekracza 50 mm. Nie ma tutaj miejsca na używanie teleobiektywów. Oczywiście w social mediach można znaleźć filmiki, w których twórca korzysta z teleobiektywów, aby wykonać zjawiskowe zdjęcia uliczne ze znacznej odległości. Lecz dla zwolenników ulicznej fotografii takie działanie nie ma nic wspólnego z istotą street photo, gdzie – dla przypomnienia - istotą jest być jak najbliżej fotografowanej sceny i utrwalić decydujący moment, szukać czegoś niezwyczajnego w zwyczajnym miejskim krajobrazie, mówiąc wprost - na ulicy. Korzystanie z teleobiektywów to pójście na skróty. Fotograf powinien być obserwatorem, który celnie utrwala ten jeden, być może niepowtarzalny kadr, a nie podglądaczem z odległości.

Od lat trwają debaty, czy jako fotograf uliczny lepiej być niewidzialnym, wmieszanym w tłum obserwatorem, czy może wchodzić w pewien sposób w interakcję z osobami fotografowanymi. Pierwszy pogląd to podejście Bressonowskie, zgodne z ideą, aby być świadkiem i twórcą. Wchodzenie w reakcję może zaburzać rzeczywistość i autentyczność. Drugi pogląd jest kontrowersyjny, który niszczy ideę spontaniczności, a więc jedną z głównych cech fotografii ulicznej. Każde wejście w interakcję zaburza naturalność. To raczej podejście współczesne, mające na celu podbijanie oglądalności oraz współczesna moda, która ze street photography ma wspólny tylko fakt, że dzieje się na ulicy (słynne filmiki z social mediów z tekstem „Hi, I’m a street photographer”).

Jakiego sprzętu potrzebujesz do fotografii ulicznej?

W fotografiach ulicznych liczy się intuicja i szybka reakcja.

Najlepszym aparatem będzie taki, który nie będzie zwracał na siebie uwagi w tłumie. Im mniejszy, tym lepszy. Odradzamy tutaj duże lustrzanki, czy też profesjonalne bezlusterkowce. Nie znaczy to, że nie można nimi takich zdjęć wykonywać. Jednakże fotografia uliczna to „łowienie momentów”, często wielogodzinne spacery po mieście. Większe aparaty będą po prostu uciążliwe. Ponadto, rzucają się mocno w oczy, co przykuwa większą uwagę. Zalecamy zatem mniejsze bezlusterkowce lub kompakty z niewymienną optyką. Kolejną z ważnych rzeczy dotyczących samego sprzętu jest jego znajomość. Jeśli polujesz na ważny moment to każda sekunda jest istotna. Z pomocą przychodzi tutaj opcja preselekcji czasu, kiedy dobieramy w aparacie przesłonę, a aparat sam dobiera czas. Jeśli natomiast priorytetem jest pełna kontrola nad obrazem, zależnie od warunków oświetlenia czy danej sytuacji, zachęcamy do korzystania z trybu manualnego. Większość współczesnych aparatów posiada tzw. przycisk Q – gdzie możemy, w podręcznym menu, mieć pod ręką wszystkie najważniejsze dla nas opcje. Dzięki temu decydujący dla nas kadr nie umknie nam bezpowrotnie, gdy jesteśmy zajęci szukaniem, np. doboru odpowiedniej czułości (ISO). Dlatego też gorąco zachęcamy do testowania refleksu i wyćwiczenia sobie pewnych nawyków w obsłudze swojego aparatu.

Co do wyboru obiektywu ważne jest, aby również nie zwracał uwagi przechodniów. Polecamy obiektywy stałoogniskowe 23 mm, 28 mm, 35 mm, 50 mm i pośrednie ogniskowe w zależności od producentów. Obiektywy stałoogniskowe nie rzucają się tak w oczy i w większości (to nie jest regułą, ale są lżejsze i mniejsze niż obiektywy zmiennoogniskowe) gwarantują wysoką jakość, zwłaszcza w centrum kadru, co jest kluczowe dla street photography. Na ogół też ich światłosiła waha się od F/1.4, 1.8, 2.8 - co może odgrywać istotną rolę, jeśli fotografujemy w gorszych warunkach oświetlenia i zależy nam na uwypukleniu danego szczegółu.

Takie uliczne fotołowy wiążą się też z wielogodzinnym spacerowaniem, dlatego też polecamy plecaki fotograficzne lub małe torby na sprzęt fotograficzny i koniecznie zapas dodatkowych akumulatorów. Współcześnie fotografię uliczną możecie wykonywać również smartphonem. Z pewnością smartphone daje większe możliwości bycia niezauważalnym, niemniej jednak wymaga nieco innego podejścia do tematu. Czasem smartphone to jedyny aparat jaki mamy pod ręką, więc dlaczego by z niego nie skorzystać, gdy widzisz swój własny „decydujący moment” warty utrwalenia?

Na co zwrócić uwagę?

Kluczowe jest miejsce. Z pewnością miasto, miasteczko albo nawet miejska plaża. Warto zadawać sobie pytanie, patrząc na architekturę miasta jak na scenografię – co takiego może dać mi fotografowanie pod tym mostem? Czego mi tu brakuje, aby kadr był atrakcyjny?

Ulica - nieskończone źródło inspiracji dla fotografa.

To co w fotografii ulicznej jest magiczne i ponadczasowe to fakt ulotności chwili. Potocznie można fotografów ulicznych podzielić na dwa typy: „łowców”, którzy spacerują w poszukiwaniu tego jedynego, niepowtarzalnego kadru i niebanalnej sytuacji oraz „wędkarzy”, którzy w głowie mają już pewną wizję kadru, np. jakaś interesująca, wielka brama, w tle żółta taksówka i do dopełnienia takiej kompozycji brakuje im jakiejś przechodzącej, ale charakterystycznej postaci. Niczym wędkarze wyczekują, nie ruszając się z miejsca, aż taka postać się pojawi i będzie na tyle charakterystyczna i odznaczała się, np. pstrokatym ubiorem, że nawiąże do koloru taksówki nadając całości pewnej spójności (podobieństwa, zabawa kolorem). To tylko jeden z takich przykładów. Fotografując w stylu street photo szukaj przede wszystkim tego, co ciebie zachwyca. To może być zabawa kolorem lub gra cieni, poszukiwanie symetrii albo komicznych sytuacji. Wszystko zależy tutaj od intencji twórczej fotografującego. Tak, jak wielu jest ludzi, tak i jest wielu fotografów i każdy z nas zwraca uwagę na coś innego. To może być detal, symetria. Warto jest eksperymentować z formą i sposobem kadrowania.

Zadaj sobie pytanie - co dla ciebie jest istotne i co chcesz pokazać innym?
Może uwielbiasz filmy i chcesz tworzyć zdjęcia uliczne w tzw. stylu street cinematic. W tym przypadku polecamy sprawdzić przewspaniałe prace współczesnej artystki znanej pod pseudonimem Monaris. Zachęcamy również do inspiracji pracami historycznych mistrzów fotografii ulicznej, takich jak:

  • Vivian Maier
  • Joel Meyerowitz
  • Gary Winogrand
  • Elliot Erwitt.

Mnóstwo inspiracji znajdziesz też na polskiej grupie „ Fotografia uliczna” na Facebook’u. Polecamy też przeglądać fotografie polskich kolektywów, jak np. „StreetWise Collective”, „Z bliska” czy też krakowski „Unrecognized Collective”, który jest kolektywem międzynarodowym.

W Polsce fotografia uliczna jest nurtem niszowym, lecz zdobywającym coraz częściej większe rzesze swoich zwolenników.

Postprodukcja

W przypadku obróbki, pamiętaj o głównym założeniu – czyli autentyczności. W przypadku street photography nie ma miejsca na fotomontaż. Czy lepiej tworzyć zdjęcia monochromatyczne? Czy może kolorowe? Na te pytania każdy twórca musi sam sobie odpowiedzieć.

Gra światła i cienia potrafi zamienić zwykłą scenę w intrygującą opowieść.

Fotografia monochromatyczna dodaje pewnej tajemniczości i ma w sobie pierwiastek z fotografii reportażowej zwłaszcza, gdy fotografujemy w gorszych warunkach światła, czy podczas jakiś wydarzeń jak np. protesty uliczne czy festyny. Może być też idealnym narzędziem do wprowadzenia pewnej nostalgii – oczywiście wszystko zależy od tematu. Ważne jest, aby unikać niepotrzebnego zamieszania w kadrze. Zbędne detale mogą wpływać na chaos w kompozycji i odwracać uwagę od istotnego tematu. W takich sytuacjach możesz śmiało dokonywać wykadrowania, co robili także w przeszłości w ciemniach fotograficznych mistrzowie fotografii ulicznej. Pamiętaj jednak, że minimalizm w obróbce to podstawa.

Fotografowanie w kolorze jest bardziej wymagające. Tutaj trzeba się zastanowić przede wszystkim na tym, co chcesz pokazać i jak chcesz to pokazać, aby np. w tłumie kolorowo ubranych przechodniów zwrócić uwagę na jakiś wyróżniający się detal i sprawić, aby wzrok odbiorcy wędrował przez cały kadr ukazując pełną kompozycję. Myślenie w kolorze uczy nas kreatywnego kadrowania i budowania emocji. Za sprawą umiejętnej kompozycji kadru, tworzenia wieloplanowych scen, czasami abstrakcyjnych obrazów, pokazujemy rzeczywistość w niebywałej perspektywie. Z biegiem czasu może ona świadczyć o twoim charakterystycznym stylu fotografowania. W programach do obróbki polecamy eksperymentować z nasyceniem i kontrastem, zachowując oczywiście umiar. Czasem, podobnie jak w minimalizmie, „mniej znaczy więcej”.

Wykorzystanie zdjęć ulicznych w produktach CEWE

Zdjęcia uliczne, z ich niepowtarzalną energią, autentycznością i dynamicznym klimatem miasta, stanowią doskonały materiał do tworzenia oryginalnych produktów CEWE. Jednym z najciekawszych sposobów wykorzystania takich fotografii jest zaprojektowanie tematycznej fotoksiążki – zarówno jako osobistego portfolio, jak i pamiątki z podróży czy prezentu dla bliskiej osoby. Kolekcja miejskich kadrów może układać się w niezwykłą opowieść: od tętniących życiem bulwarów, przez kolorowe murale i detale architektoniczne, aż po zdjęcia nieznajomych spotkanych po drodze lub ulubione miejskie lokacje. Zaletą CEWE FOTOKSIĄŻKI jest swoboda personalizacji – możesz uporządkować fotografie według tematów, pór roku, czy wędrówek po konkretnych dzielnicach, tworząc spójną narrację o swoim mieście lub odwiedzanych miejscach.

Ogromną popularnością cieszą się także inne personalizowane produkty ze zdjęciami ulicznymi, takie jak poduszki, fotokubki, koc z nadrukiem czy plakat. Wydrukowane na dużym formacie fotografie stają się oryginalną dekoracją wnętrza – szczególnie jeśli wybierzesz zdjęcia przedstawiające nietypowe perspektywy czy znane miejsca w nowym ujęciu. Takie elementy nie tylko podkreślą charakter twojego mieszkania, ale również będą zachęcać do wspomnień lub rozmów z gośćmi. Co ważne, produkt CEWE może pełnić też rolę prezentu – praktycznego i sentymentalnego. Wyjątkowy album ze zdjęciami miejskimi dla przyjaciela czy rodziny to pamiątka na lata, a jednocześnie sposób, by podarować odrobinę codziennej inspiracji.

CEWE FOTOKSIĄŻKA
Poduszka ze zdjęciem dwojga dzieci bawiących się w piratów: bandana, czapka z gazety i tekturowe miecze Poduszka PREMIUM ze zdjęciem
Dwa białe fotokubki ze zdjęciami; lewy z rodzicem i dzieckiem, prawy z osobami z deskami surfingowymi, stoją na biurku w domowym wnętrzu Kubki
Kolorowy koc z kwiatowym wzorem złożony na kanapie Koc PREMIUM ze zdjęciem
Osoba trzyma drewnianą ramę z kolażem rodzinnych zdjęć i napisem family time pośrodku na drewnianym stole, obok stoi szklanka Fotoplakaty

Fotoksiążka z miejskimi kadrami świetnie sprawdzi się również jako portfolio fotografa. Odpowiednio wybrane, oprawione i zestawione zdjęcia pozwolą w atrakcyjny sposób zaprezentować różnorodność stylu, oko do detali i umiejętność uchwycenia atmosfery konkretnego miejsca. Warto przy tym pamiętać o kilku poradach: selekcjonuj zdjęcia pod kątem jakości i kompozycji, unikaj powtórzeń, eksperymentuj z układem – mieszaj ujęcia szerokokątne z detalami, stosuj naprzemienne akcenty kolorystyczne i czarno-białe. Przy planowaniu prezentacji zadbaj o wyraziste podpisy lub dedykacje, które nadadzą osobisty charakter każdej stronie albumu. Z pomocą produktów CEWE nawet codzienne, miejskie kadry zyskują rangę profesjonalnych dzieł sztuki – zachowując magię chwil uchwyconych na ulicy.

Fotografia uliczna a prawo

Rytm ruchu ludzi w przestrzeni dodaje fotografii wyrazistości i życia.

Fotografia uliczna, w zależności od kraju, może mieć pewne obwarowania prawne. Chodzi dokładnie o prawo do rozpowszechniania wizerunku bez zezwolenia. Jest to temat bardzo złożony i kontrowersyjny. Fotografując w przestrzeni publicznej możemy spokojnie fotografować bez zezwolenia przechodniów, jeżeli stanowią element pewnej kompozycji, a nie wyodrębnionej jednostki, np. postać pierwszoplanowa w portrecie lub jeśli są uczestnikami większego zgromadzenia, np. wydarzenie publiczne, marsze, protesty, imprezy masowe.

Zachęcamy do tego, aby nie być natarczywym, szanować ludzi i ukazywać ich w sposób bardziej artystyczny niż prześmiewczy. Polecamy inspirować się pracami mistrzów i mimo wszystko pamiętać, aby nie szkodzić zdjęciami innym. W niektórych przypadkach nie ma możliwości zapytania o zezwolenie na publikację zdjęć, np. podczas dynamicznych scen, np. przebiegający biegacz na 1-szym planie i kobieta z torbami pełnymi warzyw ubrana w odzież o podobnych kolorach. Natomiast, jeśli faktycznie zwrócimy czyjąś uwagę, wtedy polecamy się przedstawić, powiedzieć czym się zajmujesz, a jeśli komuś mocno nie podoba się to, co robisz – lepiej usunąć zdjęcie unikając niepotrzebnych nieporozumień. Pamiętaj też, aby omijać niebezpieczne dzielnice, które mogą kusić swoim charakterem. Społeczności w takich miejscach są dość hermetyczne. W związku z tym osoba z aparatem może skupiać uwagę, od żywego zainteresowania po nawet agresję. Zatem warto znać topografię danego miasta.

Motywacja do działania

Wspominaliśmy o inspiracjach i metodach, a także głównych założeniach fotografii ulicznej. Ale jak w każdej dziedzinie tak i tutaj ważna jest pewna samodyscyplina. Jak się motywować? Słaba pogoda i wielogodzinny spacer z aparatem mogą odstraszać, ale warto pomyśleć, że w przypadku fotografii ulicznej pojęcie „złej pogody” nie istnieje. Czasem wychodząc z parasolem można wypatrzeć takie kadry, jakich nigdy byś nie stworzył podczas idealnych słonecznych warunków. Warto narzucić sobie pewną dyscyplinę, np. raz w tygodniu wybierać się cyklicznie na kilkugodzinny spacer z aparatem bądź też posiadać aparat zawsze przy sobie – w końcu nawet wracając z pracy możemy dostrzec „decydujący moment”.

Oczekiwanie - uniwersalna chwila zatrzymania w miejskiej przestrzeni.

Nie zniechęcaj się! Jak ze wszystkim, bywają gorsze i lepsze momenty. W tych gorszych polecamy pewne kreatywne rozwiązanie. W razie niepogody, zaparz dobrą herbatę i przejrzyj swoje dotychczasowe fotografie uliczne. Dokonaj selekcji, zastanów się czy może da się z tego stworzyć jakiś projekt? Myślenie projektem w fotografii ulicznej może nadać trochę dyscypliny, ale też rozbudzić kreatywność. Bierz aktywny udział w wydarzeniach fotograficznych dotyczących fotografii ulicznej, których powstaje coraz więcej, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Spotkania z ludźmi potrafią inspirować i dodawać otuchy. Korzystaj także z możliwości wzięcia udziału w konkursach fotograficznych czy wystawach w domach kultury, które stanowią znakomitą okazję do wydrukowania twoich fotografii. Jeżeli natomiast dopadł cię kryzys twórczy pamiętaj, że nowy aparat nie zrobi za Ciebie lepszych zdjęć, ale nowy obiektyw może dać ci inną perspektywę. Dlatego eksperymentuj z ogniskową. I nie bierz ze sobą kilku obiektywów naraz. Skupiając się na ograniczeniach dajesz sobie większe szanse na własny rozwój.

Fotografia uliczna to też świetne narzędzie do trenowania swojej intuicji patrzenia na świat, budowania atmosfery. Może być idealnym poligonem twórczym do utrwalania pewnych nawyków, a zarazem też ciekawym wprowadzeniem do innego nurtu jakim jest fotografia dokumentalna czy też fotoreportaż.

Najczęściej zadawane pytania

Jak zachować autentyczność w fotografii ulicznej?

Autentyczność w fotografii ulicznej polega na uchwyceniu prawdziwych, niepozowanych chwil i emocji osób spotkanych na ulicy. Kluczowe jest, aby obserwować otoczenie z cierpliwością i pozwolić sobie na spontaniczność. Nie aranżuj scen; zamiast tego zwracaj uwagę na detale, światło oraz naturalne interakcje ludzi. Autentyczność buduje zaufanie odbiorcy i sprawia, że zdjęcia są bardziej poruszające. Unikaj fotomontażu – ogranicz edycję do minimum. Pamiętaj, że fotografia uliczna to głównie opowieść o codzienności, którą warto pokazać w najprawdziwszej formie.

Jakie są najważniejsze porady do fotografii ulicznej dla początkujących?

Najważniejsze, aby nie bać się wyjść z aparatem i eksperymentować. Zwracaj uwagę na tło, by nie było zbyt rozpraszające i nie odciągało uwagi od głównego tematu. Fotografuj codzienność i staraj się być niewidocznym obserwatorem, by nie wpłynąć na zachowanie ludzi. Staraj się szanować prywatność i kulturę osób, które fotografujesz – to buduje twój warsztat i etykę. Korzystaj z naturalnego światła i różnorodnych warunków pogodowych, bo każda sytuacja daje nowe możliwości. Pamiętaj, że najlepsze zdjęcia powstają tam, gdzie jesteś obecny ciałem i duchem.

Jakie zasady etyki obowiązują w fotografii ulicznej?

Etyka w fotografii ulicznej to przede wszystkim szacunek i empatia wobec osób fotografowanych. Nie każdy chce być częścią czyjejś opowieści wizualnej, więc warto zadbać o ich komfort, a w wątpliwych sytuacjach zapytać o zgodę. Stosuj się do lokalnych przepisów dotyczących prywatności, a fotografując dzieci, zawsze pytaj rodziców o pozwolenie na zdjęcie lub publikację. Unikaj przedstawiania osób w kompromitujących sytuacjach, które mogłyby naruszyć ich godność. Pamiętaj, że każda fotografia niesie odpowiedzialność, dlatego powstrzymaj się od publikowania zdjęć, które mogą komuś zaszkodzić. Bądź szczery w swoim przekazie i traktuj bohaterów zdjęć z godnością.

Jak stworzyć fotoksiążkę przedstawiającą fotografię uliczną?

Przygotowanie fotoksiążki to doskonały sposób na utrwalenie swojego dorobku oraz opowiedzenie historii ulicy w spójnym cyklu. Najważniejsze jest przemyślenie koncepcji – czy książka ma pokazywać określoną ulicę, temat lub konkretny czas? Wybierz najlepsze, najmocniejsze zdjęcia, które razem tworzą narrację i budują klimat. Zadbaj o odpowiednią kolejność fotografii, aby widz mógł płynnie „przejść” ulicę razem z tobą. Nie bój się dodać własnych komentarzy lub krótkich opowieści – to nadaje całości głębi i zwiększa autentyczność w fotografii ulicznej.

Jak wybrać najlepsze miejsca do fotografii ulicznej?

Najlepsze miejsca do street photography to te, gdzie życie miejskie tętni, a ludzie często się przemieszczają i wchodzą w różne interakcje – targi, dworce, parki, centra miast, a nawet mniej oczywiste zaułki. Szukaj miejsc z ciekawym światłem, architekturą lub kolorystyką, które dodadzą zdjęciom indywidualnego charakteru. Nie omijaj małych uliczek czy osiedli – często to tam kryją się niepowtarzalne historie. Obserwuj, jak zmieniają się miejsca w ciągu dnia i tygodnia – czasem wczesny poranek czy późny wieczór daje zupełnie nowe możliwości. Odwiedzaj różne dzielnice i bądź otwarty na spontaniczne sytuacje. Pamiętaj, że dobre miejsce to nie tylko tło, ale przede wszystkim ludzie i ich emocje.

Jak robić zdjęcia uliczne, by uchwycić ciekawe momenty?

Kluczem do udanych zdjęć ulicznych jest gotowość do działania oraz szybka reakcja na zmieniające się sytuacje. Miej aparat zawsze pod ręką i bądź uważny na otaczające cię historie. Poznaj dobrze własny sprzęt. Warto przejść się ulicami o różnych porach dnia, bo światło i ludzie potrafią diametralnie się zmieniać. Fotografuj z różnych perspektyw – czasem wystarczy przyklęknąć lub wejść na wyższy punkt, by uzyskać niebanalne ujęcie. Obserwuj zachowanie przechodniów, szukaj gestów i spojrzeń, które opowiedzą historię. Ćwicz regularnie – im częściej fotografujesz, tym lepiej przewidujesz ciekawe sytuacje.

Jaki sprzęt do street photo sprawdzi się najlepiej?

W fotografii ulicznej sprawdzą się lekkie, kompaktowe aparaty, które nie zwracają na siebie zbytniej uwagi. Świetnie działają aparaty bezusterkowe oraz niewielkie lustrzanki, do których można podpiąć jasne, stałoogniskowe obiektywy (np. 35 mm lub 50 mm). Taki zestaw pozwala na szybkie reagowanie i łatwość noszenia przez dłuższy czas. Nie warto przesadzać z ilością sprzętu – liczy się mobilność i gotowość do działania. Często fotografowie uliczni korzystają także ze smartfonów, które dzięki swoim możliwościom zachowują dyskrecję. Najważniejsze jednak, by sprzęt był dla ciebie wygodny i nie przeszkadzał w obserwacji świata.

Jak przygotować wydruk zdjęć ulicznych, by wyglądały profesjonalnie?

Aby wydruk fotografii ulicznej był efektowny, warto zadbać o wysoką rozdzielczość zdjęć i starannie przygotować je do druku, odpowiednio kalibrując kolory. Przemyśl format – zdjęcia uliczne świetnie prezentują się w dużym formacie lub na płótnie, co pozwala uzyskać galeryjny efekt. Warto także zadbać o odpowiednią ramę, która nada zdjęciu charakteru. Przed wydrukiem sprawdź odbitki na różnych papierach, by dopasować je do stylu fotografii (matowe lub błyszczące wykończenie). Zadbaj o spójną prezentację, gdy przygotowujesz całą serię do wystawy czy fotoksiążki.

Skąd czerpać inspiracje do street photography?

Inspiracje do fotografii ulicznej można znaleźć praktycznie wszędzie: w codziennej drodze do pracy, spacerach po nowych dzielnicach czy obserwacji wydarzeń miejskich. Przeglądaj prace znanych fotografów ulicznych, odwiedzaj wystawy i czytaj albumy fotograficzne, by poszerzać swoje spojrzenie. Inspirujące mogą być również filmy, sztuka, a nawet muzyka, która wpływa na wyobraźnię i nastrój. Ucz się patrzeć na świat z ciekawością dziecka – zadawaj pytania o sytuacje, które widzisz na ulicy i próbuj znaleźć na nie fotograficzną odpowiedź. Warto także brać udział w warsztatach czy fotospacerach, dzięki czemu można uczyć się od innych i rozwijać własny styl.

Na co zwracać uwagę podczas kompozycji w fotografii miejskiej i portretach ulicznych?

Kompozycja w fotografii miejskiej wymaga uważnego planowania kadrów, zwłaszcza przy dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Zwracaj uwagę na linie prowadzące, które mogą poprowadzić oko widza przez zdjęcie oraz na ciekawe odbicia czy kontrasty światła i cienia. W kadrach ulicznych warto zadbać o naturalność i autentyczność osoby fotografowanej, ustawiając ją w kontekście ulicy, zamiast na sterylnym tle. Bądź cierpliwy – szukaj chwil, kiedy emocje są prawdziwe, a gesty niewymuszone. Komponuj zdjęcie tak, by przekazać historię i oddać charakter miejsca lub postaci. Eksperymentuj z perspektywą, ale zawsze pamiętaj o szacunku i komforcie fotografowanych ludzi.

Data publikacji: 28.10.2025 r.
Autor: Redakcja CEWE

-15% na pierwsze zamówienie

Prezent na start!

Zapisz się do newslettera i odbierz -15% na fotoprodukty CEWE
Zapisując się do newslettera CEWE, wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą mailową informacji handlowych dotyczących produktów i usług. Zgoda ta udzielana jest na rzecz CEWE sp. z o.o. z siedzibą w Kędzierzynie-Koźlu (47-230), ul. Strzelecka 11, oraz innych podmiotów z Grupy CEWE. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać – nie wpłynie to na legalność przetwarzania danych przed jej cofnięciem.Klikając „ZAPISUJĘ SIĘ” dołączasz do społeczności CEWE. Cieszymy się, że jesteś z nami! Ty decydujesz, jak długo będzie trwała nasza wspólna przygoda.

Dziękujemy

Wysłaliśmy Ci wiadomość e-mail z linkiem potwierdzającym bezpłatną rejestrację.

Sprawdź swoją skrzynkę e-mail i kliknij link.

Przykro nam...

Niestety nie mogliśmy Cię zarejestrować.

Spróbuj ponownie teraz lub w późniejszym terminie.